laatste nieuws

22-01-2013 00:00

Zal ik hem halen of zal ik hem niet halen.

 

Soms zijn er van die vluchten ( pommereoul 5 mei 2012 ) was er zo één voor onze afdeling. Dat je blij bent dat de duifjes die je hebt ingekorft op vrijdag avond weer heelhuids zaterdags het hok mogen bereiken. De ranglijst waar je komt te staan op de uitslag wordt dan al naar de tweede plaats geschoven. Als ze maar weer thuis komen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat er duiven op desbetreffende zaterdagen de eindbestemming niet halen. Als je geluk hebt word een duif opgegeven en heb je de mogelijkheid om je duif weer op je hok te krijgen. Het komt voor dat een duif word opgegeven vanuit het buitenland   Frankrijk/ België/ etc .dan komt de vraag wat moet ik doen ophalen/ laten thuis bezorgen door een koerier/ of zal ik hem de liefhebber laten houden. als hij  er tenminste belang bij heeft. Een oudere duif die tijdens een zware wedvlucht ,en dus niet thuis komt maar een nieuw onderkomen zoekt, zal bij de volgende zware vlucht die hij voor de kiezen krijgt en in de buurt komt van zijn vorige onderkomen daar wederom zijn heil gaan zoeken.

Een paar jaartjes terug had ik een jaarling doffer die een eerste vloog in ons samenspel. Zijn vader had dit meerdere malen gedaan en dus zei ik dacht we hebben er weer een die de genen van zijn vader heeft mee gekregen. Dus de volgende week "de doffer was in zeer goede doen" duif bovenaan op de inkorflijst. Helaas... ik kreeg een telefoontje uit Amsterdam van een collega liefhebber dat de doffer bij hem was binnengelopen.  Ik sprak met de man af dat hij de doffer de volgende morgen wel los kon laten en dat de duif dan zeker weer naar huis toe zou komen.Van dit alles dus niets de doffer bleef bij zijn nieuwe eigenaar. Wij hebben toen afgesproken dat hij de doffer in zou korven als opvang/ vreemde/ invlieg duif, hij zou dan zeker terug keren op zijn bekende adres in Friesland. De volgende morgen telefoon uit........ Amsterdam de duif was weer op zijn nieuwe adres gevallen "en wat bleek" de doffer had in de vereniging waarde man speelde een vijftal minuten los gevlogen op de nu eerst geklokte in de vereniging. Toen met de liefhebber afgesproken dat ik het eigendoms bewijs zou opsturen zodat de nieuwe eigenaar de eerst komende wedvlucht deze duif voor het concours kon laten spelen " daar vanaf mijn kant nog een paar zware woorden aan toegevoegd " zal hij zeker en vast vroeg zijn want dit heeft hij van zijn vader geërft". Maar nee hoor volgende zaterdag laat in de middag zit de inmiddels  geworden amsterdamse duif weer in Friesland. Aangezien de duif natuurlijk in mijn ringenserie zit speelde ik hem de zaterdag's daarop weer op de friese wedvlucht. En ja hoor de duif was mijn eerste en speelde een tweede plaats in onze vereniging. Ik de liefhebberuit Amsterdam weer gebeld met de vraag of ik het eigendoms bewijs weer kon krijgen want de doffer had nu wel laten zien waar hij dan toch het liefste is. De liefhebber ging akkoord en stuurde het eigendoms bewijs weer retour afzender. De eerst volgende wedvlucht doffer weer ingekorft op een wat achteraf bleek zware vlucht met oosten wind, en wat denk je kreeg aan het begin van de middag wederom een telefoontje uit ......... Amsterdam.               Als je een duif weer ophaalt / laat brengen door een koerier, zal je hem dus voor de kweek moeten gebruiken. Hij zal nooit " uitzondering daar gelaten " weer de vlieger worden die hij voorheen was, even een tegenslag en hij zoekt weer zijn nieuwe baas. Heb toen het eigendoms bewijs wederom opgestuurd en de duif nooit weer terug gezien, dus hoop dat hij de goede genen van zijn vader, en niet de slechte van zich zelf aan zijn jongen door geeft.